Sve zamke sjedilačkog načina života

 

Koliko sati dnevno provedete sjedeći? Mnogi ljudi većinu svoga vremena, od trenutka kada se probude pa do večeri, provode sjedeći. Sjede ujutro za doručkom, sjede u automobilu na putu do posla, sjede za radnim stolom, sjede na putu kući i sjede navečer ispred televizora ili računala. To svakako nije dobro, jer manjak aktivnosti može dovesti do različitih zdravstvenih problema.

 

Kako znati imate li sjedilački način života?

Mišljenja o točnoj definiciji što je sjedilački način života su podijeljena, ali stručnjaci se slažu da većina ljudi koji imaju sjedilački način života ima sljedeće karakteristike:

  • Ne vježbaju niti imaju bilo kakve fizičke aktivnosti tri puta tjedno u trajanju od najmanje 30 minuta
  • Za zabavu imaju aktivnosti koje ne zahtijevaju kretanje
  • Tijekom boravka na poslu, rijetko hodaju više od 100 metara
  • Većinu vremena kada ne spavaju provedu sjedeči
  • Imaju posao koji zahtijeva malo ili nimalo fizičke aktivnosti

 

Posljedice sjedilačkog načina života

Brojne studije su pokazale da fizička neaktivnost može biti uzrok različitih bolesti.

Fizička neaktivnost može povećati rizik od nastanka dijabetesa tipa 2 i srčanog udara, te oslabiti cirkulaciju. Šetnja, vožnja biciklom i plivanje će potaknuti cirkulaciju i ojačati srce. Redovite tjelesne aktivnosti reguliraju krvni tlak i smanjuju rizik od nastanka moždanog udara. Isto tako, uz sjedilački način života povećavamo rizik od nastanka srčanog udara. Ljudi koji se vrlo malo kreću imaju veći rizik od pojave depresije. Manjak fizičke aktivnosti smanjuje oslobađanje endorfina, hormona sreće. Zbog toga je potrebno redovito se kretati kako bi izbjegli loše raspoloženje i depresiju. Bolovi u leđima su još jedna posljedica sjedilačkog načina života. Kada se ne krećemo, gubimo mišićnu masu zbog čega su leđa pod opterećenjem i dolazi do različitih bolova. Zbog sjedilačkog načina života postajemo tromi i depresivni, te se povećava rizik od pretilosti. Zbog depresivnog stanja, može doći i do pretjerivanja u jelu. Kroz mjesece takvog načina života možemo primijetiti povećanje kilaže i masnih naslaga.

 

Male promjene za velike rezultate

Redovito kretanje je vrlo bitno kako bi se izbjegle bolesti. Čak i ako ne možete izbjeći sjedilački način života, jednostavne promjene dnevne rutine mogu ublažiti štetne posljedice. Stručnjaci savjetuju da dugotrajno sjedenje prekidamo svakih 30 minuta do sat vremena, na način da ustanemo, protegnemo se i prošetamo barem 1-2 minute.

Neki prijedlozi:

  • Kada gledate televiziju, tokom reklama ustanite i napravite krug po prostoriji
  • Umjesto dizala uvijek koristite stepenice
  • Ako je moguće idite na posao pješice, a ne automobilom
  • Telefonske razgovore na poslu ili kod kuće izvodite u stojećem položaju
  • Za vrijeme pauze na poslu, nemojte ostati sjediti već prošetajte i razgibajte se

 

Redovito vježbanje

Sa navedenim prijedlozima, možete ublažiti negativne posljedice sjedilačkog načina života. Osim toga, za vaše zdravlje je neophodno redovito vježbanje. Program vježbanja treba prilagoditi vašim mogućnostima. Ako ste početnik, vježbajte oko 10 minuta, pa postepeno povećavajte vrijeme vježbanja. Vježbajte 3 puta tjedno ili više. Pronađite vježbe koje vam odgovaraju i pazite da nisu pre intenzivne za vaše mogućnosti.