Stevia: prirodna zamjena za šećer

 

Rafinirani šećer je vrlo štetan. Iz tog razloga, ljudi su u potrazi za zdravim alternativama. Postoje mnoga nisko kalorijska sladila na tržištu, ali većina je umjetna. Međutim, postoji nekoliko prirodnih sladila čiji je okus jednako dobar. Jedan od njih je stevia, zaslađivač koji je postao iznimno popularan u posljednjih nekoliko godina. Stevia je 100% prirodna, ima 0 kalorija te brojne zdravstvene prednosti koja su potvrdila istraživanja.

 

Što je stevia?

Stevia je zelena, lisnata biljka koja je porijeklom iz Južne Amerike. Koristi se kao lijek već stoljećima. Zbog svog vrlo slatkog okusa koristi se i kao zaslađivač. Može se kupiti lišće stevie, ali najčešće se kupuje ekstrakt, bilo tekući ili u prahu. Iz biljke stevie izolirana su dva spoja: steviozid i rebaudiozid A. Ovi spojevi su oko 300-400 puta slađi od šećera.

 

Za što se stevia koristi?

Stevia se koristi u hrani i piću, kao alternativa šećeru. Možete ga dodati u smoothie, jogurt, čaj, kavu i druge napitke. Može se koristiti i za pečenje kolača. Budući da se stevia može kupiti u tekućem i praškastom obliku, tekuća verzija je najbolja za pića, a praškasta za kolače. Kada ju koristite u receptima, imajte na umu da je vrlo slatka. 1 žličica ekstrakta stevie može biti jednako slatka kao i cijela šalica šećera, što može varirati ovisno o proizvođaču.

 

Je li stevia sigurna za korištenje?

Dvije studije iz 2010. godine dokazale su da stevia nema štetne učinke na zdravlje. Međutim, neka istraživanja su pokazala da stevia ima sličnu strukturu kao hormoni koji mogu ometati plodnost. Ta istraživanja su temeljena na životinjama koje su dobile izuzetno visoke doze ekstrakta stevie, pa je malo vjerojatno da se to odnosi i na ljude. U nekim slučajevima stevia može uzrokovati alergijske reakcije odmah nakon konzumiranja, a neke od njih su vrtoglavica, osip, otežano disanje i opća slabost.

Zbog toga što ne sadrži kalorije, steviu obično koriste oni koji žele izgubiti na težini i to na način da u potpunosti zamjene šećer sa steviom. To i nije najbolja opcija jer rafinirana stevia može uzrokovati mučninu, nadutost i smanjiti apetit. Prije uključivanja stevie u prehranu, najbolje je posavjetovati se s liječnikom.

 

Koje su zdravstvene prednosti stevie?

Povišeni krvni tlak je glavni čimbenik rizika za mnoge ozbiljne bolesti. To uključuje bolesti srca, moždani udar i zatajenja bubrega. Istraživanja su pokazala da uzimanje steviozida (jedan od spojeva koji sadrži stevia) može smanjiti krvni tlak. Stevia nema utjecaja na razinu šećera u krvi pa je zbog toga izvrsna za ljude koji boluju od dijabetesa. Stevia, za razliku od šećera, ne povećava rizik od nastanka bolesti usne šupljine.