Prehrana koja će smanjiti proljetni umor

 

Tople zrake sunca nakon hladnih dana mnogima ne donose energiju, već upravo suprotno – malaksalost, razdražljivost, lošu koncentraciju, depresiju i umor. Ovo stanje poznato je pod nazivom proljetni umor, a posljedica je zimske prehrane, nedostatka vitamina i minerala, kao i nedovoljne fizičke aktivnosti. Pravilan izbor namirnica, redovito vježbanje ili šetnja na svježem zraku će ubrzati metabolizam i otkloniti tegobe proljetnog umora.

 

Što jesti, a što izbaciti?

Proljetni umor pobjeđuje se prije svega zdravom prehranom koja uključuje mnogo svježeg voća i povrća bogatog vlaknima, te integralne žitarice koje sadrže složene ugljikohidrate koji kontinuirano bez naglih skokova, povećavaju razinu šećera u krvi. Osim toga, čak i mala količina takve hrane potiče proizvodnju serotonina, poznatijeg kao “hormon sreće” koji poboljšava raspoloženje i pozitivno utječe na metabolizam.

Potrebno je konzumirati što više bistrih juha, svježe iscijeđenih sokova od voća i povrća, te smoothie napitaka. U smoothie dodajte zeleno lisnato povrće koje je idealno za proljetno čišćenje organizma. Preporučuju se i biljni čajevi.

Savjetuje se smanjenje unosa kave i izbjegavanje alkohola, posebno žestokih pića kao i gaziranih napitaka jer su bogati kofeinom i prerađenim šećerom koji povećavaju kiselost organizma što izaziva loše raspoloženje i umor, a pritom stvaraju idealnu podlogu za nastanak mnogih bolesti.

Preporučuje se više manjih obroka i međuobroka, što sprječava nagli pad šećera u krvi, malaksalost i umor. Iz jelovnika treba izbaciti bijeli šećer i brašno jer uzrokuju nagli porast šećera u krvi, ali isto tako i njegov brzi pad. Poželjno je izbaciti tjesteninu, bijeli kruh i proizvode od bijelog pšeničnog brašna i zamijeniti ih integralnim, cjelovitim žitaricama.

 

Povećajte unos vitamina i vode

Vitamini B kompleksa jačaju živčani sustav, poboljšavaju pamćenje, ublažavaju umor i smanjuju depresiju. Njihov nedostatak može izazvati upravo glavne posljedice proljetnog umora – razdražljivost i umor. Vitamina B1 ima u proizvodima od cjelovitih žitarica, mahunarkama i svinjetini. Vitamin B2 se nalazi u mlijeku, mliječnim proizvodima i jetri, vitamin B6 u mesu, ribi, jajima, špinatu, banani i avokadu, a vitamin B9 u mahunarkama, jetri i špinatu.

Manjak vitamina C dovodi do slabije iskorištenosti kisika u stanicama i tkivima, a istovremeno uzrokuje i pad imuniteta. Ovog vitamina najviše ima u citrusima, kiviju, paprici, jagodama i naru.

Stručnjaci ističu da treba piti što više vode, najmanje osam čaša dnevno bez obzira na to da li ste žedni jer čak i blaža dehidracija može uzrokovati umor.

 

Zdrave proljetne namirnice

Tegobe izazvane proljetnim umorom mogu se ublažiti pomoću medvjeđeg luka, koprive i rotkvice. Dovoljno je da se jednom dnevno pojede neka od ovih zdravih biljaka koje jačaju organizam, pružaju mu potrebnu energiju i čiste tijelo od otrova.

 

Medvjeđi luk

S obzirom da medvjeđi luk raste početkom proljeća, idealan je za uklanjanje posljedica proljetnog umora. Mladi listovi medvjeđeg luka su bogati vitaminom C, a beru se u travnju i svibnju. Medvjeđi luk  se treba koristiti svjež jer sušenjem listovi gube ljekovitost. Idealan je za salate, juhe ili kao dodatak drugim jelima.

 

Kopriva

Ova biljka sadrži veliku količinu vitamina C i B2, beta-karotena, željeza, kalcija i fosfora, a najbolje je konzumirati mlade vrhove koji se beru u proljeće. Osim ljekovitih čajeva, od koprive se mogu napraviti različite juhe, salate i variva.

 

Rotkvica

Rotkvica obiluje kalijem, vitaminom C, folatima i dijetalnim vlaknima. Ovaj korijen se najčešće koristi za pripremu slatkih i slanih salata, dekoraciju jela, a lišće se dodaje u juhe.