Pravilna prehrana u trudnoći

 

Zdrava i pravilna prehrana u trudnoći daje trudnici i bebi sve neophodne hranjive sastojke. Ipak, postoje namirnice i napitci koje bi buduće majke trebale izbjegavati, dok bi neke trebale uzimati redovito.

Sir

Sir, kao i svi drugi mliječni proizvodi, obiluje kalcijem koji je važan za bebine kosti. U obzir dolaze sirevi koji su napravljeni od pasteriziranog mlijeka. Treba izbjegavati sireve koji su napravljeni od nepasteriziranog mlijeka jer mogu sadržavati bakteriju listeriju. Infekcija listerijom ponekad vodi ka pobačaju i prijevremenom porođaju.

Jaja

Jaja je potrebno jesti jer sadrže proteine i hranjive sastojke koji poboljšavaju razvoj fetusa i sprječavaju nastanak nekih urođenih mana. Ipak, važno je da budu dobro kuhana. Izbjegavajte kajgane, omlete, majonezu i “Holandez” umak budući da se radi od sirovih jaja koja mogu biti zaražena salmonelom.

Mlijeko

Mlijeko je odličan izvor kalcija, ali je važno da je pasterizirano, jer se na taj način ubija bakterija listerija. Treba izbjegavati nepasterizirano mlijeko i hranu u kojoj se ono nalazi. Mlijeko je potrebno dobro prokuhati, jer iako je infekcija listerijom vrlo rijetka, može imati teške posljedice.

Meso

Meso sadrži bjelančevine, željezo i vitamine B koji su potrebni za pravilan razvoj bebe. Može se jesti crveno meso jer je izvor proteina i željeza te pečena i kuhana piletina. Izbjegavajte sirovo, krvavo i nedovoljno pečeno meso. Naročito izbjegavajte kobasice, hrenovke, paštete i šunku, odnosno mesne prerađevine. Nije poželjno jesti ni jetru i paštete od jetre, jer sadrže visoku razinu vitamina A koji može nauditi bebi. Iz istog razloga, ni velike doze vitaminskih suplemenata koji sadrže ovaj vitamin ne dolaze u obzir tijekom trudnoće.

Ribe i školjke

Za trudnice je dobra bijela riba, jer nema mnogo masti ali ima proteina i vitamina, kao i kuhane školjke koje su dobar izvor cinka te kuhani rakovi kao odličan izvor joda. Treba izbjegavati meso morskog psa i sabljarke. Ograničite prehranu na dvije riblje porcije tjedno. Školjke jedite isključivo kuhane.

Voće, povrće i salate

Jedite voće, povrće i salate jer sadrže hranjive sastojke i osnova su zdrave prehrane. Namirnice moraju biti dobro oprane, jer tragovi prljavštine mogu sadržavati toksoplazmu, parazita koji uzrokuje toksoplazmozu. Najbolje je konzumirati sezonsko voće i povrće.

Kava i čaj

Pijte biljni i voćni čaj jer sadrže vitamin C i prirodne sastojke. Šalica blage majčine dušice ili voćni čajevi su bolji izbor od zelenog i crnog čaja. Izbjegavajte kofein. Nije dopušteno više od 200 mg dnevno. U šalici instant kave ima 100 mg, u filter kavi 140 mg, a u čaju 75 mg. Kofeina ima i u čokoladi (u 50 g tamne čokolade ima 50 mg) kao i u nekim energetskim napicima. Provjeravajte i sastav lijekova protiv prehlade i gripe, koji također mogu sadržavati kofein. Previše kofeina može dovesti do toga da se beba rodi nedovoljno uhranjena, a vrlo rijetko dovodi i do pobačaja. Potrebno je pažljivo pratiti preporuke, jer se one s godinama mijenjaju. Na primjer, prije dva desetljeća trudnicama je savjetovano da jedu mnogo jetre zbog vitamina A, a sada stručnjaci smatraju suprotno.

Napitci

Pijte puno vode, kako bi tijelo bilo hidrirano, kao i voćne sokove koji su odličan izvor vitamina C. Izbjegavajte alkoholna pića jer mogu ozbiljno narušiti zdravlje bebe. Medicinski stručnjaci kažu da je šaša vina tjedno dozvoljena, ali imajte na umu da alkohol prolazi kroz placentu, što znači da beba pije isto što i vi.