Koja hrana nam krade energiju?

 

Postoje namirnice koje nas pune energijom, ali i hrana koja krade energiju. Zbog nje se osjećamo umorno, bez energije, tromo i ponekad depresivno. U nastavku doznajte koju hranu treba izbjegavati ili potpuno eliminirati iz prehrane, te koju je preporučljivo povećati.

 

Kradljivci energije

Kradljivci energije su namirnice kojima je teško odoljeti. Na prvom mjestu su prerađeni proizvodi, fast food i industrijski pripremljena pića. Njihova zajednička osobina je da ne sadrže gotovo nikakve vitalne hranjive tvari, a obiluju masnoćama, šećerima i naravno kalorijama. Obično sadrže puno fosfata, koji sprječavaju apsorpciju kalcija i na taj način pospješuju nastajanje osteoporoze. Također mogu imati veliki utjecaj na formiranje narančine kore na koži.

Tijelu uzima energiju i pretjerana konzumacija kave. Kava nam u manjim količinama daje energiju, no nakon četvrte ili pete šalice možemo se osjećati upravo suprotno – umorno i bez energije. Pržena zrna kave sadrže određene tvari koje stimuliraju glad i sprječavaju apsorpciju željeza. To može dovesti do poremećaja u opskrbi tijela kisikom.

Proizvodi koji sadrže puno šećera, brzo podižu razinu šećera u krvi nakon čega slijedi nagli pad. To uzrokuje nagli pad energije i umor. Izbjegavajte proizvode koji su označeni kao „light“ jer često sadrže umjetne zaslađivače. Ako pretjerate s takvim namirnicama, možete brzo izgubiti osjećaj za slatkoću i hrana vam nakon toga neće biti dovoljno slatka. Osim toga, umjetna sladila mogu uzrokovati nadutost.

Sljedeća namirnica na popisu koja uzima energiju je sol. Pokušajte izbjegavati pretjerano slane proizvode. Sol je puna natrija koji zadržava vodu u tijelu i uzrokuje nadutost.

 

Puretina i crveno meso

Puretina je namirnica koja nam također uzima energiju. Ona sadrži mnogo triptofana – aminokiselinu koja ima opuštajući učinak na tijelo. To nije loša stvar ako ne možete zaspati, no trebali bi ju izbjegavati za vrijeme rada koji zahtjeva puno energije i koncentracije. Tada se radije odlučite za svježe namirnice koje daju energiju, kao na primjer svježe voće. U takvim situacijama ne zaboravite piti dovoljno vode.

Na “crnu listu” namirnica koje uzimaju energiju nalazi se i crveno meso za čije probavljanje tijelo troši puno energije. Mnogo više nego za probavu ribe ili piletine. Pržena hrana je također jedan od „kradljivaca energije“.

 

Alkohol 

Jedna čaša vina uz ručak učinit će vas umornima i pospanima. Alkohol ima svojstvo da usporava funkcioniranje središnjeg živčanog sustava. S druge strane, to dovodi do nesanice što znači da će se nakon čaše ili dvije alkohola, razina energije teško vratiti na izvornu razinu.

 

Kruh i tjestenina

Smanjite unos kruha od bijelog brašna iz svog jelovnika ili ga potpuno izbacite. Budući da je pun ugljikohidrata, vrlo brzo će vam „ukrasti“ energiju. Ugljikohidrati najprije povećavaju razinu šećera u krvi i daju lažan osjećaj sitosti, a nakon toga slijedi nagli pad šećera u krvi. Zbog toga ćete se u jednom trenutku osjećati da imate puno energije, a nakon toga će uslijediti nagli pad energije.

I tjestenina spada u skupinu namirnica s visokim glikemijskim indeksom, tj. uzrokuje nagli porast i pad razine glukoze u krvi. Radije izaberite namirnice koje imaju niski glikemijski indeks i ne uzrokuju velike oscilacije šećera u krvi. Najbolje je uvrstiti u svakodnevni jelovnik proizvode od cjelovitih žitarica, proso, heljdu, leću, slanutak, smeđu rižu, mahunarke i smeđi grah.