Cjelovite žitarice

Cjelovite žitarice i njihovo djelovanje

Brojnim istraživanjima je dokazano da cjelovite žitarice imaju pozitivne zdravstvene učinke na ljudsko tijelo. Donosimo vam pregled nekih prednosti cjelovitih žitarica.

Prednosti koje imaju cjelovite žitarice su te da su bogati izvor mnogih esencijalnih vitamina, minerala i fitokemikalija.

Neke tipične značajke zrna cjelovitih žitarica su:

  • sadrže malo zasićenih masti, ali su izvor polinezasićenih masti, uključujući i omega-3 linolenske kiseline
  • izvrstan su izvor ugljikohidrata
  • značajan su izvor proteina
  • jako su dobar izvor vitamina B grupa, uključujući i folata
  • dobar su izvor mnogih minerala kao što su željezo, magnezij, bakar, fosfor i cink
  • dobar su izvor antioksidansa i fitokemikalija koje mogu pomoći u smanjenju razine kolesterola u krvi

Neke od cjelovitih žitarica su :

Raž

Raž je jedna od najvažnijih žitarica koja je bogata mineralima posebno kalijem, magnezijem i fosforom.
Sadrži vitamin E te vitamine B- kompleksa.Veliki je izvor ugljikohidrata, zdravih masti i proteina.Blagotvorno djeluje na kardiovaskularni sustav, štiti crijeva, iznimno je dobra za dijabetičare i sprječava karcinom debelog crijeva.

Ova iznimno važna žitarica se može koristit kao prilog jelima, pahuljicama amože se pronaći u pecivima i kruhu.

Proso

Proso je vrlo važna cjelovita žitarica koja sadržava čitav niz bogatih prehrambenih vrijednosti – ugljikohidrate, bjelančevine, vitamine, minerale i aminokiseline.
Zbog bogatstva željezom i magnezijem proso je vrlo vjerojatno najčešča cjelovita žitarica na tanjurima vegeterijanaca i vegana u ulozi predjela, deserta ili kao dodatak jelima, posebno treba napomenuti da je proso jedna od rijetkih lužnatih žitarica koja omogućuje lužnato – kiselu ravnotežu organizma. Proso je isto tako iznimno dobar za probavni sustav te za želučane tegobe.
Ima dobro djelovanje i na gušteraču i slezenu. Sve u svemu ozbiljno bi trebali razmisliti da proso uvrstite u svoj jelovnik i definitvno je žitarica koju ne biste trebali zaobilaziti.

Proso se može koristiti za doručak, kao dodatak glavnim jelima, a zbog svojeg laganog slatkastog okusa i kao desert.

Zob

Zob je cjelovita žitarica koja sadrži mangan, selen, fosfor, vlakna, magnezij i cink. Bogata je vlaknima koji pomažu u smanjenju razine lošeg kolesterola.

Potencijalne zdravstvene prednosti zobi su: smanjenje rizika od bolesti koronarnih arterija, snižavanje razine kolesterola i smanjenje rizika od raka debelog crijeva.

Zob se uglavnom jede kao kaša, kao jedna od žitarica za doručak i u pekarskim proizvodima (kruh, peciva).